автор: Тетяна Чорновіл
04 декабря 2009
Міліцейське керівництво браво рапортує, що після підвищення штрафів за порушення правил дорожнього руху кількість ДТП, особливо зі смертельними випадками, в Україні кардинально зменшилась.
Щоправда, є інша статистика, яка залишилася такою ж як раніше, це — кількість ДТП за участю VIP-персон та їх дітей. Останній випадок — смерть в Чапаївці під колесами автомобіля народного депутата Олександра Омельченка.
Автомобілісти всієї країни, могли звернути увагу, що високі штрафи чомусь мало вплинули на нахабну манеру їзди крутих автомобілів, зокрема з номерами "ВР". Чому представники влади не бояться великих штрафів? Цю тему вирішила дослідити "Українська правда".
Історія перша. Право на порушення
Одного дня в листопаді десь по обіді автомобіль автора "УП" стояв перед знаком "Стоп" поблизу села Нові Петрівці Вишгородського району. Рух на трасі, на яку треба було виїхати, був досить напруженим. Однак, для бежевого мінівену , з номерами АІ 0092 АІ, ні "знак", ні рух, не став перешкодою — як вихор він вилетів на трасу, сходу пішов на обгін через двійну суцільну смугу.
Все це відбувалося на очах представників ДАІ, які зупинили порушника. За ним пригальмував і автор "УП". Проте не встиг журналіст зупинитися біля посту ДАІ, як від мінівену вже слід простиг.
"Чому відпустили?", — запитав журналіст інспектора. "А що ми могли зробити? В нього був оперативний талон", — пояснив інспектор.
Представник ДАІ розповів, що оперативний талон — це документ, що видається на авто за підписом самого міністра Юрія Луценка, і дає право порушувати правила дорожнього руху. "Коли мені показують такий документ, я змушений в цей же момент відпустити автомобіль, я не маю право оглядати авто, документи водія чи пасажирів", — розповів інспектор.
Отже, у нас в країні існують особливі авто та люди, для яких ні правила, ні штрафи не писані.
"УП" звернулася за коментарем з цього приводу до заступника міністра внутрішніх справ Геннадія Москаля. Він пояснив, що оперативні талони використовуються в оперативно-розшуковій діяльності, яка регулюється відповідним законом.
"В рамках оперативно-розшукової справи, коли потрібно вести спостереження, залучаються оперативні авто, на які виписані оперативні талони. Вони потрібні для того, щоб не випустити з поля зору об’єкт, якщо раптово зупинить патруль ДАІ", — розповів Москаль.
Він додав, що такий талон може використовуватися оперативним працівником лише на службі, в інший час він зберігається в сейфі. "Ведеться чіткий обік, коли використовується оперативний транспорт з оперативним талоном. Ні міністр, ні його заступник не мають таких оперативних талонів для своїх особистих потреб. Я такого не маю", — запевнив Москаль.
Також заступник міністра зазначив, що оперативний талон може виписуватися виключно на оперативний службовий транспорт.
Однак бежевий мінівен біля Нових Петрвців з оперативним талоном був приватним авто, яке ніколи не було задіяне в оперативно-розшуковій діяльності.
Оперативний талон для трипільських горщиків
Автор "УП" досить швидко вирахував, хто власник авто, якому неписані правила дорожнього руху. Бежевий мінівен GMS Savana в конфігурації Explorer мав номери київської області АІ 0092 АІ і був зареєстрований на Благодійний Фонд "Відродження України", що розташувався в місті Обухові.
Причому в даному випадку не йдеться про номер прикриття. Благодійний Фонд "Відродження України" справді має в своєму автопарку мінівен, який може їздити, як заманеться.
От вам і закон, який мусить бути один для всіх. А насправді він аж занадто суворий для дядька з якогось районного містечка, що заплатив мінімальний штраф, який дорівнює половині його мінімальної зарплати, і зарікся взагалі сідати за кермо. І занадто милостивий для авто дрібного благодійного фонду, що може порушувати хоч на 10 тисяч гривень за день і не платити ні копійки.
Звичайно таку індульгенцію фонд отримав для своїх авто не за благодійність. Ця організація інколи проводить якісь конкурси для дітей сиріт та дає копійчину на утримання трипільських горщиків в краєзнавчому музеї міста Обухові.
Основна, не офіційна діяльність фонду трохи інша. І саме ця неофіційна його діяльність пояснює, звідки у автомобілів дрібного районного благодійника "талони всюдиходи" за підписом самого міністра.
Справа в тому, що цей благодійний фонд забезпечує життєдіяльність для лідера Партії Регіонів Віктора Януковича.
Зокрема, саме благодійний фонд "Відродження України" здійснив першу спробу забрати "Межигір’я". В 2003 вони взяли для Януковича в оренду державну дачу та три гектари всередині "Межигір’я". Договір мав закінчитися аж в 2051 році. Потім були довгі суди після Майдану, аж поки в 2007-му всі 140 гектарів "Межигір’я" не були вилучені в держави.
Саме на цьому фонді зареєстровані автомобілі, якими користується лідер. В тому числі і наш порушник — бежевий мінівен. Як доказ — на цьому самому авто з номерним знаком АІ 0092 АІ Віктор Федорович приїжджав на з’їзд в Сіверодонецьку в 2007 році.
Оперативний талон для "дєвочек"
Віктор Федорович має відношення до правоохоронних структур таке саме — ніяке, — як і його Благодійний Фонд. Навпаки, тут повний антагонізм. Янукович — судимий, а благодійний фонд — мінімізує податки.
Отже шляхи Віктора Федоровича, як фізичної особи, а його фонду, як юридичної, з оперативно-розшуковою діяльністю не перетинаються. Так звідки тоді у бежевого мінівену оперативний талон?
У вітчизняному законодавстві відповідь на це питання не знайти. Закон про оперативно-розшукову діяльність безсилий пояснити цей нонсенс. Разом з тим міністр внутрішніх справ Юрій Луценко відповів "Українській правді", що "все законно".
"Віктор Федорович знаходиться під охороною Управління державної охорони. Він — особа, що охороняється, а значить його особисті авто теж під охороною УДО. Вони розглядаються, як службові автомобілі, які мають право порушувати правила дорожнього руху", — розповів Луценко.
Міністр МВС додав, що УДО отримує оперативні талони від МВС, але міністерство не має жодного впливу і контролю, на які авто оформлюються оперативні талони, і взагалі не лізе у внутрішню кухню УДО.
Отже "талон всюдихід" для автомобілів йде в комплекції до державної охорони? Виходить кожен посадовець, що отримує державну охорону, стає власником і оперативного талону?
Однак, якщо слідувати букві закону, так не може бути. Пояснимо детальніше. Так, УДО має право отримувати від МВС оперативні талони. Тому, що в законі про Управління державної охорони зазначено, що УДО може займатися оперативно-розшуковою діяльністю.
Однак ці оперативні талони працівники УДО можуть використовувати виключно в оперативно-розшуковій діяльності, а не роздавати водіям осіб під охороною. В законі є чітке визначення, що таке оперативно-розшукова діяльність. Все розписано по пунктах. І в цих пунктах немає нічого, віддалено схожого на те, що водій приватного автомобіля особи, що знаходиться під охороною УДО, має право порушувати правила дорожнього руху. І тим більше — демонструвати представникам ДАІ оперативний талон, коли він везе для свого боса піцу або "дєвочку".
Коли автор виклав свої міркування Луценку він лише знизив плечима. "Хіба це один бардак?",- запитав Луценко. "Насправді, ситуація з оперативними талонами не регулюється жодним законом. Є тільки спільний наказ ще з бог яких часів генпрокуратури, МВС, УДО, СБУ. Я взагалі проти спецталонів, але що я можу зробити? Не можу відкликати підпис, хоча дуже хочу. Поки всі четверо не захочуть змінити, я нічого не можу", — запевнив Луценко.
Отже для одних закон про штрафи, для інших позазаконні талони-всюдиходи.
При чому цих "інших" не одиниці. Луценко не став говорити, скільки видається оперативних талонів, мовляв це державна таємниця. Але один з високих начальників в МВС розповів "Українській правді", що в часи міністра Януковича, тільки на автомобілі, що мають відношення до перевезення президента та прем’єра, УДО просили 100 талонів. Таким чином, "талони всюдиходи" отримують на руки всі родичі та "любі друзі" високопосадовців.
Якщо оперативні талони йдуть в комплекті з державною охороною, список обраних може бути досить чималеньким. Адже, згідно з законом про державну охорону, окрім високопосадовців та членів їх сімей, під захистом УДО можуть знаходитися міністри, керівники центральних органів виконавчої влади, народні депутати, голова НБУ та інші.
Щоб потрапити під "охорону" потрібне подання начальника Управління державної охорони та підпис президента.
Оперативний талон для контрабанди
Вище мова йшла про оперативні талони, які мають хоча і сумнівну, але легітимність, тепер "УП" розповість про "талони-всюдиходи", якими торгують, як товаром.
Звичайно на "всюдиходи" є попит. Такі оперативні талони можуть бути дуже корисні при перевезенні контрабанди, зброї, наркотиків, готівки. Для їзди на нерозмитнених та крадених авто.
Наприклад, в сусідній Молдові, де існує така сама, як у нас, хвороба на оперативні талони, в скандальну історію потрапила дочка спікера, що прикривала контрабанду цигарок особистим спецталоном.
Якщо є попит, є і пропозиція. Оперативні талони продаються.
За інформацією джерела "УП", справжній можна купити за 50 тисяч баксів, несправжній, але з голографічним захистом за 5 тисяч.
Цю тему "УП" піднімала в статті "Індульгенція від Луценка" в минулому році. В публікації наводився документ — доповідна записка УМВС Одеської області про вилучення фальшивих оперативних талонів оформлених на автомобілі — Мерседес, БМВ, Нісан та Лексус.
При чому, як виявилося, Мерседес перебував в розшуку Інтерпола, а БМВ взагалі не значився в базах даних ДАІ. Але, що найцікавіше, вилучені підроблені оперативні талони були наче справжні — захищені голографічними знаками.
У концерні ЕДАПС, який займається випуском документів суворого обліку, в тому числі оперативних талонів, тоді це пояснили тим, що талони були очевидно зроблені з "відходів виробництва концерну", за якими було не достатньо контролю. Автор Олег Ельцов нагадав, що власником концерну є депутат-регіонал Василь Грицак. А його брат Віталій очолює Державну службу охорони МВС.
Отже справжні чи фальшиві оперативні талони в країні не рідкість. Автор "УП" розмовляв на цю тему з рядовими працівниками ДАІ. Вони розповідали, що час від часу їм трапляються "недоторкані" авто, які занадто дорого коштують, як на автомобілі оперативної служби, що переслідують злочинців.
Історія друга. Недоторкані
30 жовтня, біля Ленінградської площі в Києві, автор зловив в об’єктив Тойоту Прадо, що дуже поспішала. Водія не дуже хвилювали нові штрафи, тому що тільки на очах журналістів він встиг тричі перетнути подвійну суцільну смугу.
У автомобіля був номерний знак — АА 0271 ВР. Звичайно це був не єдиний бачений журналістом випадок, коли автомобіль з номером "ВР" демонстрував екстремальну манеру їзди. Просто цей попав на мушку фотоапарата.
Чому такі авто не бояться штрафів? На цю тему автор "УП" розговорився з інспекторами ДАІ, що патрулюють в центрі Києва. Одна така розмова відбулася на Європейській площі, інші дві біля Кабміну та парламенту. І що найцікавіше, представники ДАІ говорили журналісту одне й те саме: "Ми народних депутатів не штрафуємо, бо вони недоторкані".
"Який штраф!? Ви що! Хіба інколи — коли водій за кермом. На депутатів не можна виписати навіть адміністративний протокол", — переконували автора два інспектора біля Кабміну. Найцікавіше, що це не відповідає дійсності, насправді народний депутат несе адміністративну відповідальність, стосовно нього не можне лише застосовувати адміністративне затримання.
Отже автор "УП" перепитав інспекторів, хто їм дав інструкції не штрафувати депутатів. "Як хто? Керівництво", — відповіли міліціонери.
І хоча інспектори ДАІ помилялися стосовно повної недоторканості депутатів, треба сказати, що їх небажання зв’язуватися з нардепами має раціональне зерно. Адже чи буде депутат сплачувати штрафи, чи ні, залежить виключно від його доброї волі. Інспектор ДАІ, як представник закону в цьому випадку безсилий — депутата він не може примусити, бо він недоторканий.
Як розповіли автору працівники ДАІ, буває так, що принциповий їх колега хоче виписати штраф депутату, а той його просто посилає на три літери і їде по своїх справах.
Те що нардепи рідко виявляють добру волю, засвідчує і опитування "УП" проведене в кулуарах Верховної Ради. Питання було одне — яку суму штрафів ви заплатили за порушення дорожнього руху. Більшість депутатів заявило — жодної копійки. Одиниці назвали суму від 150 до півтори тисячі гривень, при чому зазвичай уточняли, що за кермом були їх водії або дружини.
"Ми не порушуємо, завжди їздимо по-правилах, ніколи не перевищуємо швидкість, паркуємося завжди в установлених місцях", — переконували журналіста депутати.
Лише двоє нардепів щиро зізналося, що вони та їх колеги буває зловживають своїм статусом. Зокрема, Тарас Чорновіл, розповів, що за рік нових штрафів він заплатив лише один раз — 300 гривень.
"Цей штраф прийшов мені по почті — привіт від візира, — розповідає Чорновіл, — А патрулі ДАІ мене не штрафують, хоча я чесно кажу — грішу, як іду у Львів буває перевищую швидкість. Патрулі ДАІ мене зупиняють, але як тільки впізнають, кажуть: "Щасливої дороги". Отже виходить я зловживаю, хоча не по своїй ініціативі. Не наполягати ж мені, щоб мене оштрафували! Це протиприродно".
Чорновіл розповів, що багато депутатів, які не впізнавальні на дорогах, нагадують про свій статус посвідченням. "Я якось був свідком, як мій колега матом кричав на даїшника. Тому не дивно, що вони бояться нас штрафувати", — розповів Чорновіл.
Також максимально відвертим в цій темі виявився нардеп Руслан Князевич. "Один раз було — зловживав статусом. Трапилося це так — поспішаю, швидкість перевищив, зовсім трохи. Прошу інспектора ДАІ — "Пробачте мені". А він: "Ти, що депутат, щоб тебе пробачати?" Я кажу тихенько: "Так. Депутат!". А він мені: "Х… ти, а не депутат! Депутати на таких авто не їздять". Тоді довелося показувати посвідчення. Працівників ДАІ в той же момент наче підмінили: "Так ви, пане депутате, поспішаєте? То може вас з мигалками провести".
Розказавши про себе, Князевич зауважив, що йому відомі випадки, коли і його колеги зловживають посвідченнями депутатів, тому Верховна Рада не є рекордсменом з поповнення державної скарбниці за рахунок штрафів.
Таким чином депутатське посвідчення не гірше оперативного талону дає можливість для екстремальної їзди на дорогах. І тут треба нагадати, що саме народні депутати переважною більшістю голосів підняли до європейського рівня штрафи за порушення правил дорожнього руху.
Дякуючи їм, прості громадяни України, які рідко отримують європейські зарплати, не мають для їзди доріг європейської якості, хоч в питанні штрафів наблизилися до європейських стандартів.
Отже маємо приклад крайнього цинізму, коли представники влади, що придумали нові штрафи для народу, а самі їх не платять.
03.12.2009