01 сентября 2008 | 08:59
Кінець епохи українського автомобільного бренду. Запорізький автомобільний завод припиняє виробництво моделей "ЗАЗ 11-02" і "ЗАЗ 11-03" — більше відомих, як "Таврія" і "Славута". Всього за майже 50-річну історію продали понад 3 мільйони запорожців. З них "Таврій" і "Славут" — 400 тисяч.
Запорізькі малолітражки завжди позиціонувалися як "народний" автомобіль — недорогий у лінійці радянського автопрому. Дивовижно, але факт: ціна автомобілів "ЗАЗ" завжди дорівнювала вартості тисячі пляшок горілки. У 60-му році це було 1800 карбованців; у 83-му горілка подорожчала — 5,70 за півлітра — і "ЗАЗ" відповідно став коштувати — 5700.
На зміну застарілому "Запорожцеві" у 88-му році з конвеєра зійшла перша "Таврія".
Її шлях до серійного випуску був дуже довгим — приблизно два десятиріччя. Орієнтиром для розробників став американський "Форд Фієста" зразка 76-го року (подивіться, вони справді досить схожі).
"Таврія" на той час була цілком сучасною машиною. І якби вона вийшла у 70-их, безперечно, користувалася б шаленою популярністю і, можливо, до сьогодні пережила б не одне оновлення. Як наприклад, вже згадана "Фієста" — відчуйте різницю.
Але виробництво "Таврії" відклали. Москва вважала, першою має з'явитися тольятинська восьма модель "Жигулів". Тому українську розробку випустили тільки 88-го року, коли вона морально застаріла. І от тепер, на своє 20-річчя, "Таврії" і "Славути" відходять в історію.
60 роки минулого століття, радянська економіка швидко розвивається, виникає потреба у бюджетній народній малолітражці. ЗАЗ-965 "Запорожець" мав бути саме таким.
Ну, не завсім таким. Але конструкція виявилась напрочуд вдалою. Щоправда, її майже повністю запозичили в італійського "Фіата-600". Машина дуже швидко отримала культовий статус, але випуск її тривав лише 5 років. Тодішній перший секретар України Петро Шелест вважав, що "горбатий" — так прозвали за форму кузова перший "Запорожець" — псує імідж Української СРСР.
- Стара марка "Запорожця" — в утіль. Народився новий, "Запорожець 966в"!
966-й також не був суто оригінальною розробкою. Заднє компонування двигуна та і зовнішній вигляд безпомилково виказують його походження від німецької моделі 1955 року NSU-Prinz.
У ті ж 60-ті на Запорізькому автозаводі група молодих конструкторів-ентузіастів береться за амбітний проект — передньоприводну машину. Серед них був цей чоловік.
Олег Папашев згадує, що розробляли вони першу модель ЗАЗу цілком оригінальної конструкції. Хоча за взірець брали кілька успішних малолітражок того часу.
Олег Папашев, генеральний конструктор ЗАЗ у 80-х роках:
- Те, що форма кузова подібна до тієї ж "Фієсти" чи "Ауді 50", яка на той час існувала, чи "Фольксваген Поло" — то це просто була данина моді.
Готовий прототип "Таврії" створили вже у 70-х роках. Але серійний запуск постійно відкладали — аж до 88-го року. Не в останню чергу — щоб пропустити вперед "старшу сестру" — "Ладу-2108".
Олег Папашев, генеральний конструктор ЗАЗ у 80-х роках:
- Наш завод був на переферії, ми були з України. Нам по остаточному принципу вже було фінансування.
Відтак коли перша "Таврія" зійшла з конвеєру — вона вже була морально застарілою. Втім українські вчені з Інституту електродинаміки вирішили зробити з неї машину майбутнього. Ультраекономічний електромобіль — заряджається від розетки.
Першу таку "Таврію" зібрали ще у 91-му. Хто тільки не сидів за її кермом.
Віктор Павлов, завлабораторії Інституту електродинаміки НАН України:
- Целый ряд премьер-министров, начиная от тех далеких и кончая президентами. Тот же Кучма катался на такой машине, на одной из выставленых. Говорит: добре, продолжайте работать. Мы продолжаем работать, но, к сожалению, выпуска серийного нету.
Але й без електроверсії всі ці роки "Таврія" і її наступна модифікація — "Славута" — залишалися найдешевшими автомобілями на вітчизняному ринку. І до того ж направду універсальними. Музикант Роман Коляда оцінив чесноти "Славути", відколи переїхав за місто.
Роман Коляда, музикант-"тавровод":
- Якщо хорошу гуму на "Славуту" одягти — вона вилазить практично з усього.
Але будучи "тавроводом" зі стажем — так себе називають власники "Таврій" і "Славут" — Роман все знає і про вади власної машини.
Роман Коляда, музикант-"тавровод":
- На таврофорумі це називають "камасутрою". Коли треба міняти трос зчеплення, доводиться робити так. І аж отам от є такий хитрий шплінт, який поки виковиряєш, потім ще за замок зачепишся — згадаєш абсолютно всіх родичів.
І все таки добрі емоції переважають.
Роман Коляда, музикант-"тавровод":
- Це однозначно є робоча конячка, дуже рідна, якій попри всі дрібні негаразди я дуже вдячний, що вона в мене є. І зараз, коли її зняли, що залишається? Китайпром? Ну не знаю.
Патріотів вітчизняної автомобільної марки, таких як Роман, насправді багато. Вони мають власний клуб. В Києві "тавроводи" збираються щотижня. На таких зустрічах можна отримати безкоштовну консультацію. Або похвалитися саморобним тюнінгом.
Для більшості з них "Таврія" була першою машиною. Хоча половина учасників клубу давно пересіли на іномарки, як і багаторазовий чемпіон України з автозвуку Александр Мілютін.
Світлана, колишній "тавровод":
- У меня была "Таврия" и у мужа была "Таврия". И мы познакомились вот в "Тавроклубе". І полюбили друг друга, и поженились, и тепер у нас маленький тавроводик.
Так "Таврія" об’єднує людей — і за це її люблять.
В "Таврії" є свої недоліки, але є і свої переваги. Зокрема, її маленька вага. Тому "тавроводи", в принципі, можуть її носити на руках.